مبانی نظری و پیشینه تحقیق صداقت و راستگویی و بنیان های اخلاقی – کیفیت زندگی و رضایت از زندگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق صداقت و راستگویی و بنیان های اخلاقی – کیفیت زندگی و رضایت از زندگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق صداقت و راستگویی و بنیان های اخلاقی – کیفیت زندگی و رضایت از زندگی

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق صداقت و راستگویی و بنیان های اخلاقی – کیفیت زندگی و رضایت از زندگی

مشخصات فایل

تعداد صفحات 55
حجم 107 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روان شناسی

توضیحات کامل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق صداقت و راستگویی و بنیان های اخلاقی – کیفیت زندگی و رضایت از زندگی

 

فرمت فایل: Word

تعداد صفحات: 55

 

صدق در لغت، راست گفتن و راست كردن وعده باشد، و در اين موضوع (اخلاق) مراد راستي است هم در گفتن، و هم در نيت و عزم، و هم در وفاي به آنچه زبان وعده كرده باشد و هم در تمامي حالها كه پيش آيد او را.(كوچناني،1376 :336)

صداقت و راستی از خصوصیات عالی اخلاق انسانی است که در آموزه های اسلامی از زمینه های اساسی ارجمندی و نیک بختی انسان شناخته شده است.راستگویی از اعمال نیكوی انسانی و نزد دین و خرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فطرت پاك انسان ایجاب می كند كه آدم سالم و متعادل، دل و زبانش یكسو و هماهنگ باشد، ظاهر و باطنش یكی باشد و آنچه را باور دارد بر زبان جاری كند. شکل‌گیری روابط صمیمانه، در پرتو صداقت وراستگویی امکان‌پذیر است. وقتی صداقت بر فضای خانواده، پرتوافکن شود، یک‌دلی و صمیمیت بر روابط اعضای خانواده، حاکم خواهد شد و کینه‌ها ‌و کدورت‌هایی ‌که از بی‌اعتمادی‌ها ‌و بی‌صداقتی‌ها ‌حاصل می‌شود، رخت بر خواهد بست.(تمیمی آمدی،1373 :371)

صداقت از اوصاف مؤثر در روابط است که زمینه اعتماد و برقراری رابطه‌ای مستحکم را فراهم می‌کند. صداقت در تحلیل روان‌شناختی به گفتار و رفتاری گفته می‌شود که فرد انگیزه و قصدی برخلاف گفتار و رفتارش نداشته باشد؛ به بیان دیگر فرد با صراحت و روراستی و وضوح صحبت می‌کند(سالاری‌فر،1393 :117)

نبود صداقت در زن یا شوهر، فضای خانواده را به بی‌اعتمادی و بدبینی می‌کشاند و زمینه اختلاف را فراهم می‌کند. پیشوایان دین (علیهم‌السلام) به دلیل تأثیر دروغ‌گویی در تخریب اعتماد در روابط بین فردی، بر صداقت و پرهیز از دروغ تأکید دارند. قرآن کریم از دروغ‌گویی به عنوان نشانه بی‌ایمانی یاد کرده است:

إِنَّمَا یَفْتَرِی الْكَذِبَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَأُولئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ؛ تنها کسانی دروغ‌پردازی می‌کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند (نحل ، ۱۰۵٫).

بر مبناي چنين تحليلي، صداقت به عنوان فضيلتي اخلاقي، نوعي رفتار پايدار در شخص و صفت رفتار خواهد بود. رفتاري كه نوعي اقدام است و به همين جهت آگاهانه بوده و چون قصد و اختيار شخص در آن دخيل است، مسئوليت آدمي و پاداش و عذاب را به دنبال مي­آورد. دروغ نوعي وارونه­سازي حقيقت و اقدام فرد در تحريف حقيقت است. وارونه­سازي حقيقت مي­تواند بر روشهاي مختلف باشد. اساساً آدمي حداقل از زبان گفتاري و نوشتاري، بدني و كالبدي و رفتاري و كرداري برخوردار است. عدم تطابق هريك از اين سه زبان با يكديگر مي­تواند دروغ باشد. بر اساس سه گونه زبان، صداقت نيز گونه­هاي مختلف مي­يابد.(سالاری‌فر،1393 :117)

در اهمیت عنصر صدق و راستی همین بس كه راز عروج پیشوای سالكان كوی مجد و كرامت انسانی و عامل صعود راهنمای دیار عزّت و سربلندی به بالاترین قله های عظمت و ارجمندی را در همین عنصر باید جست.اگر انسان شیوه‌ی صداقت پیش گیرد و حقایق را باز گوید، بسیاری از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که به دلیل دورویی و کذب پدید می‌آید، از او رخت بر می‌بندد و جانش را آرام می‌سازد. این امر قابل تجربه است. اگر صداقت را حداقل در اولین مرحله یعنی صداقت زبانی پیشه کنیم، در جان خویش احساس‌های مثبتی جایگزین کرده‌ایم و با راستی، لذّت معنوی به کام خویش ریخته‌ایم.(فعّالی،1394 :5)

 

فهرست مطالب

مفهوم صداقت و راستگویی

انواع صداقت و راستگویی

آثار صداقت و راستگویی

مفهوم اصطلاح اخلاق

تعریف بنیان های اخلاقی

ابعاد بنیان های اخلاقی

نظريه بنيان هاي اخلاقي

کیفیت زندگی

تاریخچه کیفیت زندگی در جهان

اهمیت کیفیت زندگی

بخش های کیفیت زندگی

کیفیت زندگی کاری

هشت مقوله کیفیت زندگی کاری

عوامل اندازه گیری کیفیت زندگی

ابعاد کیفیت زندگی

نظریه سازمان جهانی بهداشت در مورد کیفیت زندگی

راههای ساده برای ارتقاء کیفیت زندگی

شاخص های رضایت زندگی

رویکردهای رضایت از زندگی

عوامل موثر بر رضایت و کیفیت زندگی

پژوهش های انجام شده در ارتباط با موضوع

منابع

توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *